De laatste dagen

14 december 2013 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Zoals de meesten van jullie inmiddels wel weten. We zijn weer veilig aangekomen in Nederland. Om het reisverslag compleet te maken willen we jullie langs deze weg nog onze laatste uurtjes in Christchurch vertellen.

Nadat we Zondagochtend eerst de camper hadden opgeruimd en onze koffers hadden gepakt zijn we naar de gondola gegaan.  Deze gondola brengt je bovenop de bergen vanwaar uit we een prachtig uitzicht hadden over Christchurch. Boven op de berg was een soort van museum waar de geschiedenis en het ontstaan van het gebied verteld werd.  Onder het genot van een bakje koffie hebben we nog even genoten van het prachtige uitzicht. Omdat de camper vandaag ook ingeleverd moest worden zijn we opzoek gegaan naar ons hotel. Na een kleine zoektocht hadden we al snel het hotel gevonden en onze koffers hier afgeleverd om zodoende richting het vliegveld te rijden om de camper af te leveren. Ook dit verliep vlot zodat we drie uur weer in de taxi richting het centrum zaten om de stad nog even beter te verkennen. Tijdens de taxirit vertelde de taxichauffeur ons al dat we ons niet teveel bij de stad moesten voorstellen omdat de gevolgen van de aardbeving nog steeds goed zichtbaar zijn. Aangekomen in het centrum zagen we snel dat er geen woord gelogen was. Enorme gebouwen waren helemaal of gedeeltelijk ingestort. Wat nog zichtbaar was waren grote oppervlaktes puin of enorme restauratieprojecten.  Inmiddels is het al drie jaar geleden maar omdat er een tekort aan goede bouwvakkers is verloopt de opbouw erg traag.

In het winkelcentrum waren diverse winkels en cafés gehuisvest in zeecontainers. Heel apart om te zien. Of het kwam door de aardbeving weten we niet maar wij vonden het centrum niet erg groot voor zo’n grote stad. Daarom besloten we om maar terug te wandelen naar het hotel. Omdat het onderweg nogal begon te regenen kwamen we “per ongeluk” in een museum terecht wat achteraf ook nog het bekijken waard was(misschien moeten we onze mening over musea  bijstellen).  Om half zes moesten we hier echter ook uit omdat het sluitingstijd was. Helaas regende het nog steeds dus zijn we snel naar een Japans restaurantje gerend waar we lekkere loempia’s hebben gegeten.  Omdat het nog steeds regende hebben we maar een taxi gebeld. Onze taxichauffeur leek op een talibanstrijder maar bleek erg aardig te zijn. Onderweg reden we nog bijna een hond aan.  Dit blijkt in Nieuw Zeeland strafbaar te zijn. Volgens de taxichauffeur is er zelfs een gevangenis voor honden omdat er erg veel loslopende honden zijn die kinderen bijten of anderen ongelukken veroorzaken.

Omdat er in ons hotel nog een stelletje zaten dat maandagochtend naar het vliegveld moest konden we om kwart voor negen mee met de shuttle richting het vliegveld. Dit stelletjes was ook Nederlands en net als ons bijna vier weken om pad geweest in Nieuw Zeeland. Na tien uur in het vliegtuig waren we alweer in Singapore aangekomen. Hier moesten we zes uur wachten op de volgende vlucht. Daarom hebben we hier een hotelkamer geboekt zodat we een kleine tukje konden doen en even lekker douchen. De vlucht richting Amsterdam ging iets minder soepel dan de eerste maar Dinsdagochtend kwart voor zeven waren we weer in Nederland. Auke Piet en Rimmer wachten ons al op en na een bakje koffie gingen we huiswaarts.

Hierbij willen we iedereen bedanken voor alle reactie.

1. Bea:
    14 december 2013
    Fijn dat jullie weer thuis zijn. Heb genoten van jullie verhalen. Hoop dat jullie de jetlag snel achter jullie kunnen laten.