Dunedin-Twizel

5 december 2013 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Dinsdagochtend in Dunedin was het weer wekker zetten. Vandaag een vol programma. Gisteravond zag Sandra in een magazine dat er excursies waren in de chocoladefabriek, dit moest er dus nog even tussen! Het was bewolkt en vrij fris dus de warme kleren aan en op naar het Larnach Castle. Dit is het enige kasteel in Nieuw Zeeland. Een tragisch verhaal maar een aantal mensen hebben het kasteel gekocht en gerestaureerd in de stijl zoals het was. We kregen een plattegrond mee met wat alle kamers en verdiepingen betrof. Je kon in de toren klimmen waardoor je een prachtig uitzicht had over Dunedin. Daarna moesten we snel door want 12 uur hadden we de rondleiding in de fabriek. We moesten het centrum in en nog zoeken waar het was dus waren we ruimschoots op tijd vertrokken. Dat was maar goed ook…. Het was behoorlijk druk in de stad en het vinden van een parkeerplek viel ook nog niet mee. Gelukkig waren we op tijd voor de rondleiding in de Cadbury Chocolate Factory. Het was heel interessant om te zien. We kregen ook een tas mee waar gedurende reis chocolade ingegooid werd, helemaal niet vervelend. Er was ook nog een prijsvraag en Sandra had het goed dus extra chocolade J. Aan het einde van de tour gingen we een grote silo in waar een enorme chocoladewaterval naar beneden kwam. En het rook er heerlijk!! Na de excursie hadden we nog een klein uurtje voordat we met de trein gingen. Snel een restaurant opgezocht en echt heerlijk geluncht. Wat je hier krijgt voor $30 (nog geen 20 euro) is ongelooflijk. Het is heel apart om mee te maken maar de winkels en straten staan vol met kerstbomen en versiersels. In restaurantjes wensen ze je merry christmas… Wij hebben helemaal niet het idee dat het december en bijna kerst is! Daarna op naar de Taieri gorge railway. Dit is een 4 uur durende treinreis door een gedeelte van het land heen waar je niet met de auto kan komen. De trein leidde ons door diverse landschappen. Een aantal stops om even de benen te strekken en foto’s te maken. Vooraf werd gezegd dat dit een must do ding was. Wij vinden het tot nu toe het minst leuke wat we gedaan hebben… Maar gelukkig hadden we nog een tasje vol chocolade JHalf 7 ’s avonds kwamen we weer aan en zijn we gelijk in de camper gesprongen om zover mogelijk richting Oamarau te komen. Hier kon je namelijk de blauwe pinguïns bekijken in de natuur. We kwamen langs Shag Point waar je de yellow-eyed pinguïn en zeeleeuwen kon zien. Hier zijn we gestopt en inderdaad de rotsen lagen vol met zeeleeuwen. De pinguïns hebben we helaas niet gezien. Er zat ook een stel vanaf 4 uur al te wachten om de pinguïns te spotten!! Wij zijn snel verder gereden om een camping te zoeken. Dit werd Hamden. Een kleine camping aan zee maar alles heel schoon en de mensen weer super vriendelijk. Hij gaf ons nog wat tips over wat we hier konden zien. De pinguïns zou hem niet worden die zijn er of 6 uur ’s ochtends (misschien) of ’s avonds 9 uur. Vandaag wouden we weer lekker uitslapen. De volgende ochtend hebben we een strandwandeling gemaakt naar de Boulders. Hele grote ronde stenen midden op het strand en in de zee. Mooi gezicht. Een uur of 12 zijn we verder gereden richting Twizel. Dit is de toegang tot Mount Cook. Onderweg weer heerlijk geluncht bij Fat Sally. Waar het restaurant de naam aan had te danken zagen we al snel J En haar naam dus ook haha. Deze lunch ook weer fenomenaal voor weinig geld. Op naar Twizel. Gedurende de reis kon eerst de trui uit, omruilen voor t-shirt. Lange broek voor korte broek. Schoenen voor slippers en op de eindbestemming was het dan wel 30 graden! We wilden mooi weer en dat hebben we. Door een ongelukje eerder op de ochtend kunnen we helaas geen wandeling op en rond Mount Cook maken. De douchedeur op de camping ging wat sneller dicht dan Sandra naar binnen kon stappen met als gevolg dat de hak er tussen kwam en wat vel heeft meegenomen. De vrouw van de camping heeft het goed schoon gemaakt en mooi afgeplakt zodat er geen zand in kan komen. Maar even kijken of we daar nog wat anders kunnen doen…