Twizel-Akaroa

7 december 2013 - Twizel, Nieuw-Zeeland

Donderdagochtend werden we wakker met het zweet op het voorhoofd. Vandaag weer een warme dag! Lekker rustig aan gedaan en daarna in de camper op naar Mt Cook. Omdat het zo warm was vonden we het ook niet erg dat we niet konden klimmen. De weg naar Mt Cook was adembenemend! Turqoise kleurige meren met de bergen (bezaaid met sneeuw) op de achtergrond. Vanwege het heldere weer konden we de Mt Cook al van verre zien. Er stond een restaurant aan het einde van de heuvel waar we op het terrasje hebben genoten van het uitzicht. Vlakbij de Mt Cook was de ingang naar de Tasman Glacier. Omdat we nu tijd “over” hadden wouden we daar nog wel even langs rijden. Helaas bleek dit een gravelroad van 16 km dus daar mochten we niet op! Toen zijn we doorgereden naar Lake Tekapo. Daar even geluncht en van het prachtige uitzicht genoten. Het was vrij warm dus op zoek naar plekjes in de schaduw. De eindbestemming zou Akaroa zijn. Dit bleek toch nog wel een eind rijden dus hebben we een camping bij Rakaia gepakt. Een walk to the River bracht ons onder bij de weg in plaats van bij de rivier dus toen hebben we die dag maar gelaten voor wat het was. Een met prachtige uitzichten! De volgende ochtend op naar Akaroa. De weg hier naartoe leidde ons nog langs grote boerderijen met grote vlaktes uitgestrekt land. Ook moesten we nog even door de bergen met weer leuke afdalingen… We hebben een camping uitgezocht op een heuvel met prachtig uitzicht over de Akaroa Harbour. Er zit alleen één nadeel aan, voordat je lopend beneden bent moet je eerst zo’n 15 minuten vrij steil naar beneden en dus ook weer omhoog… Hoe ik ooit de Tongariro Crossing heb gedaan, het is me een raadsel haha! De temperatuur was hier ook weer rond de 30 graden. Gelijk maar een café aan de haven uitgezocht om te lunchen. En we hebben dat geregeld waarvoor we hier eigenlijk zijn…. Ik (Sandra) ga zaterdag zwemmen met dolfijnen in de oceaan! Als we ze kunnen vinden en het weer het toe laat om het water in te gaan, spannend!! Daarna nog wat over de boulevard gewandeld en een  terrasje gepakt. In tegenstelling tot andere plaatsen blijft het hier ’s avonds ook warm dus konden we nog lang buiten genieten met een prachtig uitzicht over de Harbour.

Vandaag was het dan zover, zwemmen met de dolfijnen! Om 7 uur branden we zowat de camper uit, het was weer mooi weer. De wind was aardig aangewakkerd daardoor was het niet zo heet als gister gelukkig. Om half 12 moesten we ons melden. De zenuwen waren inmiddels wat toegenomen maar ik was blij te horen dat andere mensen daar ook last van hadden. Jelle wou niet zwemmen maar hij kon wel mee op de boot. Eerst moesten we ons in een wetsuite hijsen. Het zeewater is erg koud dus na de tijd zouden we blij zijn met het pak. Dit valt nog niet mee… Maar na 15 minuten zat dan toch iedereen in het pak en konden we de boot op. Tijdens het varen nog even een safety briefing en wat info over de dolfijnen. Ze lokken en/of voeren ze niet. De dolfijnen worden met het blote oog gespot en dan is het afwachten of de dolfijnen zin hebben om te spelen. Dit merk je doordat ze rond de boot blijven zwemmen. Al vrij snel zagen we een hele groep dolfijnen om de boot heen, echt geweldig! Het waren de hector dolfin’s. Dit zijn bedreigde diersoorten en ze zijn echt heel klein. Ze bleven helaas niet bij de boot dus wij konden het water niet in. Maar vrij snel was er weer een nieuwe groep en eindelijk was het dan zover. Pak even dichtritsen en hoppa de oceaan in. Alle angst was in een klap verdwenen. Het water was inderdaad koud maar al vrij snel begon het te wennen. Door je wetsuite blijf je automatisch drijven maar je voeten gaan automatisch achterwaarts omhoog waardoor je dus lekker kan zout water happen.  Door middel van de fietsbeweging kon je jezelf een beetje rechtop houden. We hadden een snorkel meegekregen zodat we onder water geluid konden maken om te dolfijnen te entertainen. Gelijk kwamen er een paar tegelijk aan en één zwom een rondje om mij heen, onbeschrijfelijk… Het zingen beviel ze geloof ik niet zo want ze waren vrij snel weer weg. De schipper voer even een rondje en daar waren ze weer. Ze zijn behoorlijk snel! Ook kwamen er nog even 2 zeehonden kijken wat er allemaal gebeurde. Na anderhalf uur in het water werd het toch behoorlijk koud. Je hebt niks om je handen en die waren lichtelijk gevoelloos, maar who cares! De golven waren inmiddels ook behoorlijk hoog geworden waardoor het moeilijk werd om met je hoofd boven water te blijven. Toen iedereen weer veilig aan boord was kregen we nog een hot chocolate. Daar hadden we ook wel zin in! Al met al een geslaagde dag! Jelle heeft een filmpje gemaakt en ik probeer hem erop te krijgen. Die met het blonde haar ben ik. We hebben nog even in Akaroa geluncht en zijn daarna doorgereden naar Christchurch. Onze eindbestemming… Vanavond is de laatste avond in de camper. Zondag de camper inleveren en maandag vliegen we alweer naar huis!

1. Bea:
    7 december 2013
    Weer genoten van je verhaal. Prachtige ervaring met de dolfijnen. Alvast een goede terugreis gewenst.
  2. Marjanne:
    7 december 2013
    Heel cool!!! Was ik nou toch maar meegegaan in de koffer ;). Xxxxx
  3. Ranil & Marloes:
    9 december 2013
    Alvast welkom thuis, wat hebben jullie een geweldige reis gehad!
    Ontzettend leuk om jullie zo te volgen en te lezen wat jullie allemaal meegemaakt hebben!