Van Matamata naar Turangi

20 november 2013 - Ohakune, Nieuw-Zeeland

Na weer een nacht goed slapen zijn we uur of 9 vertrokken richting Rotorua. We hadden beide nog wel een klein souvenir van Hot Water Beach overgehouden, zandvlooien… Je ziet en voelt ze bijna niet tot een paar uur later. Die jeuk is echt niet leuk…Het weer was weer super, het is eigenlijk elke dag behoorlijk zonnig en redelijk warm circa 26-28 graden. Na anderhalf uur waren we er al. In de informatieboekjes gaven ze al aan dat Rotorua te ruiken is en inderdaad van verre kun je de geur van de thermische bronnen al ruiken. Het ruikt naar rotte eieren en niet te zuinig… De camping was daarna snel uitgezocht, ze beweerden dat op deze camping de vieze geur niet te ruiken was. Die keus was dus niet zo moelijk.  Deze mensen waren weer het toppunt van vriendelijk en hebben ons veel informatie verschaft over Rotorua. Daar gelijk de excursie naar Mitai Maori village geboekt. Goed insmeren (je verbrand namelijk levend binnen 10 minuten, zelf ook al ondervonden) en gaan met die banaan. We hadden weer een vol programma voor die dag. Eerst zijn we naar de thermische bronnen gelopen met wat modderbaden (foto 1+2). De geur was niet altijd even fijn dus zijn we daarna snel doorgelopen langs de zee. Het was inmiddels lunchtijd en we hadden wel weer trek. We hebben een leuk en mooi plekje uitgezocht met uitzicht over het water (foto 3). Tot onze grote verblijding was daar dan eindelijk de custardcake. Ik had me laten vertellen dat die heerlijk zijn en inderdaad goddelijk!! Het lijkt op een tompouce maar dan met veel en veel meer pudding. De vrouw die ons bediende zei “the one who will cut the cake doesn’t get to choose First”. Jelle wou snijden dus ik mocht kiezen J. Daarna doorgelopen naar The Government Gardens. Een hele tuin vol prachtige bloemen (zie foto4). De neus begon aardig te kriebelen dus op naar het park. Hier waren de bowlingbanen e.d. en heel veel Maori beelden. Ook zagen we heel veel aparte bloemen die eruit zagen als wc borstels (foto 5). Na een middag wandelen snel terug naar de camping om te relaxen in de hotpool. Een man uit Australië kwam ons vergezellen en daar een hele tijd mee gesproken. Hij had ook een boerderij gehad, dus gespreksstof genoeg. Om 6 uur werden we opgepikt voor the Maori experience. We kregen een rondleiding door de bush bush en daar waren ze. In een kano kwamen ze met veel kabaal aanvaren. Voor het avondeten deden we mee aan Traditionally Ground Cooked Hangi Feast (foto 6). Dit eten wordt 4 uur onder de grond gekookt. Het smaakte heerlijk! Maar voor het eten kregen we eerst nog een voorstelling. Door middel van zang, dans en actie lieten ze zien hoe het er vroeger aan toe ging (foto 7+8). Met name voor de mannen was het simpel: ogen wijd open en de tong tot op je kin. Het was erg bijzonder om dit mee te maken. Na het eten maakten we nog een wandeling door het bos waar de glow worms konden zien. Iedereen de zaklamp uit, het was een mooi gezicht. In het bos was ook de Sacred Spring. Deze bron zorgt voor 24 miljoen liter puur water per dag.

Vandaag, dinsdag zijn we vanaf Rotoruo naar Wai-o-Tapu gereden. Dit was het Thermal Wonderland waar de geiser Lady Knox Geyser elke ochtend om 10.15 am tot ontploffing kwam. Maar voor het zover was konden we eerst nog een uurtje door het park wandelen waar de geothermische activiteiten duidelijk zichtbaar zijn. Ook hier stonk het weer behoorlijk maar goed voor de mooie plaatjes even doorzetten J (foto 9+10). Om 10 uur konden we doorrijden voor de geiser. Het werd kunstmatig geactiveerd door een zakje zeep! Na een paar minuten begon het te borrelen en te schuimen en daarna kwam het op volle kracht uit de krater (foto 11).  Toen op naar de Huka Falls. Ook weer een bruut stuk geweld en prachtig om te zien (foto 12). Daarna via Lake Taupo naar Turangi.  Onderweg kregen we nog een mooi uitzichtpunt op tongario waar de 3 vulkanen staan die nog actief zijn (foto 13). Het was een hele mooie route langs de kust. Maar onderweg de eerste regenbuien gehad. Ze duren echter niet zo lang maar ze zijn wel heel heftig. In Turang was het informatiecentrum voor het Tongariro National Park. Hier wilden we graag ook van mee pakken. We hebben gekozen voor de Tongariro Alpine Crossing. Dit is een wandeltocht van ruim 7,5 uur. Na onze klim naar The Cathedral Cove draaien wij onze hand er niet voor om. Maar stiekem is het toch wel wat spannend. Onze camping van vandaag is helaas niet zo spannend… Dus nu lekker uitrusten en voorbereiden op morgen! Jullie horen wel hoe het is gegaan.